لطف ناخواسته وزارت راه در شناساندن یک اثر باستانی!

لطف ناخواسته وزارت راه در شناساندن یک اثر باستانی! در سفری که به اصفهان و شیراز داشتم در بین راه اصفهان-شیراز به علت تعمیر جاده اجبارا از راه فرعی عبور کردم و رسیدم به مکانی با تابلوی "ایزد خواست". قبلا این اسم رو نشنیده بودم ولی بناهایی که اطراف جاده بودند نشان از یک جای قدیمی و با ریشه رو میدادند. من این آثار رو میدیدم ولی اثری از یک کلمه راهنمایی و توضیح در مورد اینکه این مکان کجاست و با چه قدمتی وجود نداشت و به علت عجله چند عکس گرفتم و رد شدم. بعدها که تحقیق کردم فهمیدم قلعه و کارونسرایی که من دیدم به شرح زیرند: "قلعه ایزد خواست از آثار دوره ساسانی در آباده میباشد که بعدها بناهایی همچون مسجد و حمام در آن احداث شده است. این قلعه در فاصله 75 کیلومتری شمال آباده است و شباهت زیادی به ارگ بم کرمان دارد. این قلعه بر فراز صخره بزرگی قرار دارد و داخل آن خانه های بسیار کوچک با کوچه های بسیار تنگ و باریک مشاهده می شود. کاروانسرای ایزد خواست کاروانسرای ایزد خواستاز آثار دوره صفویه می باشدکه شامل یک حیاط مربع شکل در وسط کاروانسرا است و تعدادی حجره و اتاق در اطراف آن قرار دارد این کاروانسرا در جنوب قلعه ایزد خواست می باشد" (سایت آباده سیتی) شاید این لطف (نا خواسته) وزارت راه بود که باعث شد چند نفر دیگه مثل من از این مسیر عبور کنند و با این بناها آشنا بشوند. بعد از تکمیل جاده اصلی "ایزد خواست" منتظر لطف چه کسان دیگری باید باشد؟! حالا این سئوال رو دارم که واقعا من از کنار آثار با ارزش رد شدم و هیچ توضیحی ندیدم در موردش و هیچ راهنمایی نبود واقعا کجاست سازمان گردشگری و سازمان فرهنگ ساز صدا سیما؟

0 نظرات: